Verkeersdeelneming

Verkeersdeelname

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motorrijbewijs haal je in twee fasen;

–  Fase 1, Voertuigbeheersing

–  Fase 2, een praktijktoetsing Verkeersdeelname  (het AVD-examen) op de openbare weg om te laten zien dat je in staat bent, volgens de geldende regels en op een veilige manier, soepel aan het verkeer deel te nemen. Je krijgt hiervoor les van één van onze professionele instructeurs.

Het Verkeersdeelname examen (AVD-examen) duurt ongeveer 55 minuten. Er wordt ongeveer 30-35 minuten gereden.

Rijschool Flex-line gaat privé met jou naar het AVD examen. Op een medeleerling wachten, zeker als je als tweede aan de beurt bent en de eerste zakt, is niet bevordelijk voor je zenuwen.

 

Motor examen Verkeersdeelname

Het praktijkexamen vindt plaats bij het CBR in Rijswijk en of Leiden. De aanvraag van het examen (Verkeersdeelname) wordt verzorgd door rijschool Flex-Line. Het examen duurt ongeveer 55 minuten. Hiervan is een kwartier beschikbaar voor een introductie en voor de toelichting op de uitslag achteraf.

 In het examencentrum maak je eerst kennis met de examinator. De examinator legt uit hoe het examen Verkeersdeelname verloopt. Buiten wordt er een ogentest gedaan, vaak door middel van het lezen van een kenteken op een auto op ongeveer 30 meter afstand. Dan wordt er aan aantal vragen gesteld over het voertuig, de zogenaamde voertuigcontrole. Vervolgens mag je een stukje gaan rijden, en laten zien wat je allemaal in huis hebt. De examinator let op een aantal onderwerpen zoals uw beheersing van de motor, kijkgedrag, voorrang verlenen, en rekening houden met andere weggebruikers.

Hoe gaat het Verkeersdeelname examen nu in zijn werk? Om je een indruk te geven volgt hier een weergave van het begin tot en met het einde van het Verkeersdeelname examen.

    • Na een korte voorstellingsronde overhandig je een geldig B-rijbewijs of een geldig legitimatiebewijs en jouw geldige theoriecertificaat. Je instructeur heeft de oproepkaart en eigen verklaring mee.
    • Daarna legt de CBR examinator uit wat er van je verwacht wordt en hoe het examen in zijn werk gaat. Hij zal je nog wat kennis meegeven zoals bv. Dat je gebruik moet maken van de voordelen van de motorfiets, maar daarbij nooit de nadelen uit het oog mag verliezen. Voordelen: snel – wendbaar – smal – acceleratievermogen, nadelen: kwetsbaar – slecht zichtbaar.
    • Gezamelijk gaan we naar buiten, daar mag je een kenteken oplezen van een afstand van ongeveer 20 meter.
    • Daarna loop je naar de motorfiets, dan volgt de voertuigcontrole. Je krijgt een aantal vragen over je motorfiets (BRAVOK). Samen met de examinator controleer je de verlichting.
    • Vervolgens controleer je samen je instructeur de werking van de communicatie apparatuur voor de zekerheid.  Denk aan je oortje en contoleer of je helm goed vastzit.
    • Nu gaat de rit beginnen. Overigens is iedereen een beetje gespannen voor het examen, maar gezonde spanning houdt je scherp. Dit is menselijk en heeft meestal geen invloed op het motorrijden zelf.
    • Tijdens de rit rijdt de examinator in een auto achter je aan. Jouw instructeur zit naast de examinator in de auto.
    • Opdrachten krijg je van de instructeur. Heb je een opdracht begrepen, knik je even “ja”. Is een opdracht niet geheel duidelijk tik je met je linkerhand tegen je helm.
    • Rijdt je eigen rit en houd absoluut geen rekening met de examinator in de auto achter je. Wanneer je ergens langs kunt rijden of inhalen en de auto niet, ga dan vooral niet twijfelen maar rij gewoon door. Dit zal je toch ook doen als je je rijbewijs hebt. Wordt de afstand tussen jouw en de auto te groot, dan krijgt je vanzelf de opdracht om even te wachten. Tot die tijd rijdt je gewoon door.
    • Na deze rit komen we weer terug bij het CBR, jij parkeert de motorfiets en we gaan gezamenlijk weer naar binnen. Hier krijg je te horen of je wel dan niet geslaagd bent voor het Verkeersdeelname praktijk examen, met een korte motivatie.